E-mail

info@iccnv.be

Telefoon

09 251 49 20

Openingsuren

Ma - Vr 08:00 - 16:00

Testimonial Vlaamse Overheid

Testimonial Vlaamse Overheid

Testimonial Vlaamse Overheid Departement Mobiliteit en Openbare werken Afdeling Maritieme Toegang: Westerstaketsel Oostende

Wat was de uitdaging?

Het herschilderen van het westerstaketsel in Oostende dat met een lengte van circa 650 meter een van de langste ter wereld is

Deze unieke constructie is sinds 2008 een beschermd monument en is een toeristische trekpleister van de stad. De werken dienden dan ook erg zorgvuldig uitgevoerd te worden zonder dat hierbij het milieu of de bezoekers hinder ondervonden.

Welke oplossing bood ICC?

Dit project vereiste niet alleen een goede opvolging van de werken maar ook een zekere ‘feeling’ en de nodige ervaring bij het inschatten van onberekenbare risico’s, die ons onderscheiden van de concurrentie. 

Als try-out werd ‘de kop’ van het staketsel aangevat in 2017 waarbij meteen enkele problemen ontstonden zoals de bereikbaarheid en de inkapseling. We dienden te vermijden dat het weer een storende factor zou worden bij het uitvoeren van de werken. Dat was niet evident aangezien de opdracht moest gebeuren buiten het vakantieseizoen en de aanvang pas na de zomermaanden mogelijk was. Alles diende dus te gebeuren binnen een gering tijdskader van 4 à 5 maanden omdat dit soort werken in de late herfst en winter quasi onmogelijk zijn en we rekening moesten houden met de planning van de navolgende werkzaamheden. Het staketsel volledig in de stelling plaatsen met een krimpfolie was bovendien geen optie, aangezien de afscherming andere werken kon belemmeren en het geheel beschadigd kon worden bij een onverwachte windstoot. 

Het volledig staketsel werd met warm water gereinigd onder hoge druk om de aanwezige zouten te verwijderen. Daarna werden alle delen manueel geschuurd tot op het blanke hout om zo te vermijden dat er verfresten in het water of op het strand zouden terechtkomen wat een catastrofe zou geweest zijn. Hierna werd alles opnieuw gereinigd met warm water. Pas nadien kon het bouwwerk worden herschilderd. Bouten en moeren werden allen ontroest en kregen een verflaag die hen extra bescherming biedt tegen corrosie. De aangebrachte metaalverven werden tussen iedere laag gemeten op hun dikte en ook het schilderwerk van het hout werd digitaal gemeten, wat voor dit soort werken een primeur mag worden genoemd.

Wat is het resultaat?